Två menyer

I det här inlägget tänkte jag berätta hur du får två menyer på din blogg.

 

1. Gå in på fliken "design", och klicka vidare på "redigera stilmall"

 

2. Nu kopierar du texten här nedan och klistrar in det i stilmallen mellan #side och #content.


#side2 {
position: absolute;
left: 50px;
top: 80px;
width: 160px;
height: 400px;
background: white;
padding: 10px 10px 10px;
text-align:left;
}



3. Tryck på spara och gå nu in i kodmallar

 

4. Kopiera nu koden som står nedanför

 

<div id="side2"> 

</div>

 

5. Nu klistrar du in koden du just kopierade ovanför <body> i alla sidor i rullgardinen dvs framsida, inläggssida, kategorisida och arkivsida! Glöm inte att spara innan du byter sida bara


5. Spara, och gå sedan in på "redigera stilmall" igen.

 

6. Nu kan du ändra så att du får menyn som du vill ha den, här nedan ser du vad allting betyder.


#side2 {
position: absolute; <- Positionen.
left: 50px; <- Hur långt från vänsterkanten menyn ska vara.
top: 80px; <- Hur långt ned på sidan menyn ska vara.
width: 160px; <- Hur bred menyn ska vara.
height: 400px; <- Hur lång menyn ska vara.
background: white; <- Vilken bakgrundsfärg menyn ska ha.
padding: 10px 10px 10px; <- Hur stor mellanrum ska vara mellan kanten på menyn och innehållet i menyn.
text-align:left; <- På vilken sida texten ska vara på. left/right/center
}




7. Mellan <div id="side2"> och </div> i steg 4, kan du nu lägga in det du vill ha i menyn. Glöm inte att lägga in i både inläggssida, kategorisida och arkivsida om du vill att de ska synas där med. Det gäller när nu ändrar allt i kodmallar




Klart! 

Glöm inte bort att allt ni ändra din design är på ditt egna ansvar. Blir det fel så beskyll inte mig för det. Det är tipset funkar då jag själv använder mig utav det så bara ni gör rätt så ska det funka.


Postat av: Frida

Fan vad nice! Tack för koden! :)

Ska fixa och dona med min blogg imorgon

så att jag får den som jag vill ha den ;D

2011-06-16 @ 01:55:23
URL: http://logicaal.blogg.se/
Postat av: Frida

Har en till fråga angående bloggdesign. Har kunnat det innan men kommer för mitt liv inte ihåg hur man gjorde: Hur får man till att man ser bakgrundsbilder mellan menyerna och textrutan? Allt blir ju som så vitt annars :P

2011-06-16 @ 23:13:30
URL: http://logicaal.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.

2011-07-20 @ 14:29:02
URL: http://smsalåna.nu
Postat av: smalls.blogg.se -Din nya favorit blogg?

Hej jag har redan provat det där,och det blir bara en vit ruta,mina kolumner ska ha en rosa rand längst uppe och en kategori,hur fixar man det? Kan du kanske hjälpa mig gratis? :) kram.

2011-07-27 @ 10:13:01
URL: http://smalls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad har du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0